Communiceren in Bulgarije

18 Sep

Bijna alle Bulgaren spreken enkel Bulgaars en geen woord Engels. Ik, als Nederlander, spreek naast m’n eigen taal, Engels en een aardig woordje Duits en Frans. Maar dus geen Bulgaars.

Communiceren op een verbale manier is dus lastig, zo niet onmogelijk. Maar niet alleen praten is verwarrend. Ook op non-verbale wijze weet ik soms gewoon niet wat te gebeuren staat. Een voorbeeld: Met je hoofd ‘nee’ schudden, betekent ‘ja’. Met je hoofd ‘ja’ knikken, betekent ‘nee’. Een gesprekje tussen een serveerster en mij.

Ik: ‘Mag ik wat bestellen?’
Zij: *Zegt iets in het Bulgaars*
Ik ‘Uhh I don’t speak Bulgarian’
Zij: *Zegt iets in het Bulgaars*
Ik: ‘Order food. Menu card?’
Zij: *Schudt ‘nee*
Ik: ‘But I really want to order something’
Zij: *Schudt nee*
Ik: *Verward*
Zij: *Loopt weg*
Ik: *Nog verwarder*
Zij: (een minuut later) *Brengt de menukaart*
Ik: *Verward* ‘Merci!’
Zij: *Zegt iets in het Bulgaars*
Ik: *Lacht*
Ik: (Vijf minuten later) ‘Can I get a pizza Napoli?’
Zij: *Zegt iets in het Bulgaars*
Ik: *Wijst naar de pizza op de menukaart*
Zij: *Schudt ‘nee’*
Ik: *Verward*
Ik: *Herinnert zich dat met je hoofd schudden ‘ja’ betekent*
Ik: *Lacht*

3 Reacties to “Communiceren in Bulgarije”

  1. Sebastian 18 september 2011 bij 1:33 PM #

    Happened to me so many times… can’t get used to the shaking head! 🙂

    • Joris van Duin 18 september 2011 bij 10:39 PM #

      But in some way it´s hilarious when you know you are actually ´saying´ the same!

  2. balkantales 3 oktober 2011 bij 2:33 PM #

    En dan brengen ze ook nog eens al het eten op adere tijden. Ben jij al vol, moet je tafelgenoot nog beginnen. Of soep na het hoofdgerecht. Altijd lekker!

Geef een reactie

