De ‘vergeten’ Slag om de Schelde

9 Nov

Tot een paar weken geleden was de strijd om de haven van Antwerpen (de Slag om de Schelde) tijdens de Tweede Wereldoorlog voor mij een onbekende. En ik was absoluut niet de enige die daar amper wat van af  wist, verzekerde Marc van Alphen van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie me. “Dit is een vergeten slag die qua publiciteit in de schaduw staat van Operatie Market Garden.”

Zaterdag was het exact zeventig jaar geleden dat het Zeeuwse eiland Walcheren in handen kwam van geallieerde troepen. Een stuk land dat van levensbelang was voor onze bevrijders. Want wie de baas was over Walcheren, was de baas over de Westerschelde. En dus over de haven van Antwerpen, die bij Vlissingen uitmondt in de Noordzee. Het bezitten van deze haven was cruciaal voor de aanvoer van troepen en materieel, dat tot november 1944 nog altijd via geïmproviseerde havens in Normandië verliep.

Van Alphen gidste mij een dag langs verschillende plekken waar hevig is gevochten om dit strategisch gezien belangrijk stukje Nederland te bevrijden. Ik schreef er het volgende verhaal over, dat onlangs werd gepubliceerd in De Telegraaf:

a (1)

Geef een reactie

